Antyoksydanty kontra wolne rodniki

antyoksydanty-kontra-wolne-rodniki

Ostatnio bardzo dużo się mówi o antyoksydantach. Znajdują się w jedzeniu, suplementach czy kremach do twarzy. Skutecznie zwalczają wolne rodniki, które mają niekorzystne działanie na nasze zdrowie, urodę oraz dobre samopoczucie. O co tak naprawdę chodzi w tej walce?

Co to są wolne rodniki?

Aby zrozumieć istotę wolnych rodników musimy przypomnieć sobie lekcje chemii. Wolne rodniki to atomy lub cząsteczki, które na ostatniej orbicie mają jeden nie sparowany elektron. Takie cząsteczki są niezwykle reaktywne i “chętnie” wchodzą we wszystkie interakcje jakie są możliwe. Poszukując do pary drugiego elektronu reagują z błonami i strukturami komórkowymi niszcząc je.

W naturze wolne rodniki powstają jako etap procesów przemian metabolicznych w komórce. Dlatego też żywy organizm od zawsze posiada naturalne systemy obronne neutralizujące te agresywne cząsteczki w organizmie.

Co potęguje ilość wolnych rodników w naszym organizmie?

Ilość wolnych rodników potęgowana jest przez alkohol, dym papierosowy, konserwanty i barwniki zawarte w żywności, zaburzone procesy trawienia, infekcje, niektóre leki, permanentny stres, brak ruchu, promienie UV czy smog elektromagnetyczny.

Zuzanna Górka

12 KOMENTARZE

  1. Dobrze, że pojawiają się takie artykuły, bo można się czegoś pożytecznego dowiedzieć. Przyznaję, że chociaż wcześniej „obiło mi się coś o uszy” na temat wolnych rodników, ale jakoś nie zagłębiałam się w ten problem. Widać jednak, że warto pomyśleć o utleniaczach, które przed nimi chronią.

  2. Porównując swój talerz z zaleceniami artykułu, mogę z zadowoleniem powiedzieć,że jadam prawie same przeciwutleniacze, o czym nawet nie wiedziałam:)
    Jeśli więc nawet taki niesparowany agresywny elektron gdzieś sie urwie, to zanim znajdzie sobie parę, juz zostanie unieszkodliwiony przez system obronny utworzony z antyoksydantów, które całymi furami dostarczam organizmowi.
    Niestraszne mi wolne rodniki;)

  3. Okazuje się, że należycie zaopatruję organizm w przeciwutleniacze.
    Na tym polu największą porażkę poniosłam w próbie .. przyswajania czerwonego, wytrawnego wina. Zalecono mi kieliszek do obiadu (bo to trunek zawierający mnóstwo antyoksydantów), ale nie mogę się przemóc. Niedobre. Cierpkie.
    Za to zielonej herbaty wypijam …morze :).

  4. Słysząc o wolnych rodnikach to pierwsze co przychodzi nam na myśl to,że wpywają niekorzystnie na naszą skórę.Używamy kosmetyków chroniących skórę przed wolnymi rodnikami.Ale musimy dbać,aby w naszym pożywieniu znalazły się przeciwutleniadze.Ja dbam o skórę używając kosmmetyków zwalczających wolne rodniki ooraz spożywam produkty zawierające antyoksydanty.

  5. Artykuł świetnie się czyta i bardzo jasno wszystko opisuje. Właściwie po przeczytaniu, zastanawiam się co zrobić żeby nasze dzieci jadły zdrowsze posiłki. Ciężko teraz o zdrową żywność, niewiadomo gdzie ją kupować.

  6. Co z tego, że ja to wszystko wiem, jak trudno te wszystkie rady zastosować w życiu.Nie palę, nie piję, ale mam dużo stresów zresztą jak prawie każdy w dzisiejszych nerwowych czasach.Staram się żyć zdrowo i ekologicznie, ale czy to ma wpływ na ilość wolnych rodników w organizmie?

  7. Najlepsze antyoksydanty i ich źródło występowania
    -Witamina E chroni błony komórkowe przed wolnymi rodnikami, opóźniając starzenie. Znajdziesz ją w kiełkach pszenicy, olejach roślinnych, razowym pieczywie, makaronach, kaszach, rybach morskich, mleku. Łyżka oleju słonecznikowego, 2 łyżki nasion słonecznika lub garść orzechów laskowych pokryją dzienne zapotrzebowanie.
    -Zjedz garść pestek dyni, kilka orzechów brazylijskich albo porcję musli z zarodkami pszennymi lub otrębami. Znajdujący się tam selen bierze udział w produkcji enzymu chroniącego błony komórek przed oksydantami i zwiększa przyswajanie witaminy E. Zapewnia sprawne działanie układu odpornościowego, zapobiega stanom zapalnym, zawałom serca i udarom mózgu. Znajdziesz go również w drobiu, rybach, żółtkach, produktach zbożowych z pełnego ziarna, cebuli.
    -Beta-karoten (prowitamina A) wraz z witaminą C i E wchodzi w skład triady związków o silnym działaniu przeciwutleniającym. Blokuje tworzenie się wolnych rodników w organizmie i unieszkodliwia wchłaniane z otoczenia, zapobiegając niektórym nowotworom. Neutralizując wolne ro d n i k i w siatkówce, poprawia widzenie, zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej i rozwoju zaćmy. Najwięcej beta-karotenu mają żółte, czerwone, pomarańczowe owoce i warzywa (także ciemnozielone liściaste). Karoteny łatwo rozpuszczają się w tłuszczach, dlatego surówkę z marchwi czy papryki warto skropić oliwą.
    -Pokochaj czerwone pomidory! Znajdujący się w nich barwnik – likopen jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Jego przyswajalność wzrasta po ogrzewaniu w obecności tłuszczu. Dlatego przygotowując w domu sos lub koncentrat pomidorowy, warto dodać łyżeczkę oleju lub masła. Likopen jest też w arbuzach i czerwonych grejpfrutach, ale najwięcej go w pomidorach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ