Sklepy internetowe cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Kupujemy w nich wszystko, począwszy od butów, a skończywszy na tabletach, mące czy soczewkach kontaktowych. Zakupy online mają wiele zalet, można je zrobić o każdej porze bez konieczności wychodzenia z domu. Zamówienie zostanie dostarczone do domu, przez co nie musimy go same dźwigać. Poza tym w sklepach internetowych często ceny są niższe niż w stacjonarnych. W jakich sklepach internetowych nie warto robić zakupów?
W sklepach internetowych mających złe opinie
Zawsze przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym, którego nie znasz, sprawdź opinie na jego temat. Może się okazać, że te nie należą do najlepszych. Dany sklep może mieć problem z terminową wysyłką zamówienia, jego zabezpieczeniem, zwrotami towaru oraz jego jakością. Jeśli zauważysz, że negatywnych opinii jest stosunkowo dużo i pochodzą one z różnych okresów czasowych, to może warto darować sobie zakupy lub zrobić je chociażby przy wyborze płatności za pobraniem.
W sklepach internetowych, w których wysyłka jest droga
Daruj sobie sklepy internetowe, w których sporo musisz zapłacić za wysyłkę. Nie wszystkie mają podpisane umowy z tanimi firmami kurierskimi, w rezultacie koszty wysyłki nierzadko przewyższają cenę produktu. Warto to mieć na uwadze i poszukać tego samego towaru w innym sklepie, gdzie wysyłka nie zrujnuje naszego budżetu.
W sklepach internetowych, w których zwroty są drogie
Nie każdy sklep internetowy oferuje darmowy zwrot. Nie każda sieciówka przyjmuje też zwroty z zakupów internetowych w swoich stacjonarnych placówkach. Musisz mieć to na uwadze, ponieważ zwrot często generuje spory koszt. Jeśli masz za niego zapłacić 20 zł lub więcej, to lepiej czasem wystawić dane ubranie, jeśli było tanie, na OLX i w ten sposób odzyskać pieniądze.
W sklepach internetowych, w których trzeba długo czekać na zwrot pieniędzy
Wiele sklepów oferuje zwrot gotówki na konto od razu, gdy nastąpi zwrot. Jeśli sklep robi sobie z klientów niesmaczne żarty w postaci zwlekaniem z wypłatą środków, trzeba na nią czekać miesiąc lub więcej, zamiast ustawowych 14 dni, to lepiej go sobie odpuścić. Dajmy zarobić uczciwym firmom, które starają się sprostać naszym oczekiwaniom.
W sklepach internetowych, które ukrywają swoje dane oraz mail kontaktowy
Jeśli sklep internetowy nie podaje nigdzie swojemu numeru NIP czy REGON, na dodatek nie potrafisz znaleźć jego pełnego adresu, nazwy firmy oraz maila kontaktowego czy numeru telefonu, to jest on nierzetelny. Nie kupuj rzeczy w sklepach, które sprawiają wrażenie niewiarygodnych. Możesz bowiem stracić swoje pieniądze i nigdy nie zobaczyć oferowanego towaru na oczy.
W sklepach internetowych z kiepską obsługą klienta
Jeśli sama zadajesz pytanie w sklepie internetowym, np. chcesz wiedzieć, czy dany model sukienki będzie jeszcze produkowany, to zwróć uwagę na tempo i sposób odpowiedzi. Jeśli firma odpisuje po kilku dniach i dość wymijająco, to daruj sobie zakupy w takim sklepie. Możesz mieć bowiem różne problemy i nieprędko uzyskasz odpowiedzi ze strony biura obsługi klienta.
W sklepach internetowych bez szyfrowania
Twoje zakupy powinny być bezpieczne. Poznasz to po szyfrowaniu połączenia, które wyraża się kłódką w pasku, gdzie wpisuje adres internetowy danej strony. Przy kopiowaniu linku z takiego sklepu masz początek https, który informuje nas o szyfrowanym połączeniu. Jeśli czegoś takiego nie ma, twoje dane mogą łatwo znaleźć się w rękach hakerów i zostać wykorzystane po to, aby narobić ci problemów.
W sklepach internetowych, gdzie można płacić wyłącznie kartą
Unikaj płacenia kartą w sklepach internetowych. Nigdy nie wiesz bowiem, kto pracuje w danej firmie. Jedni ludzie są uczciwi i nie wykorzystują danych klientów, drudzy mogą połakomić się na „darmowe” zakupy. Lepiej płać za pomocą przelewów internetowych i szybkich przelewów.
W sklepach internetowych mających siedzibę w Chinach
Wiele chińskich sklepów internetowych ma polską wersję strony internetowej. To jest bardzo mylące, bowiem sprawia wrażenie, że obcujesz z polskim przedsiębiorstwem, które od razu zrealizuje twoje zamówienie. Tymczasem na zakupy z Chin czeka się nierzadko kilka tygodni, a to, co ostatecznie otrzymujesz, nierzadko mocno odbiega od twoich oczekiwań. Najgorsze jest to, że zwrotu nie dokonasz, gdyż jest to nieopłacalne pod kątem wysyłki.