badz-liderem-zespolu

Każda grupa potrzebuje swojego przywódcy i wcale nie musi to być formalny szef. Nawet Ty możesz zostać liderem zespołu. Lider to osoba, która ma możliwość wpływania na zachowanie zespołu, ale tylko pod warunkiem, że grupa mu na to pozwala.

Liderowanie to przewodzenie innym w taki sposób by sami chcieli w tym uczestniczyć. O ile z opisu wydaje się to całkiem proste okazuje się, że najlepsi liderzy przechodzą dziesiątki szkoleń by stać się mistrzami w swoim fachu i odpowiednio prowadzić swój zespół.

Lider czy menadżer?

Chociaż te dwie funkcje są często ze sobą mylone, nie można sprowadzać ich do jednego stanowiska. Najważniejszym zadaniem lidera jest planowanie. W przeciwieństwie do menadżera, który odpowiada za bieżącą organizację pracy, lider musi myśleć perspektywicznie, przewidywać przyszłość i planować z wyprzedzeniem. Każdy może wypracować swój własny styl działania. Najważniejsze jest to by skutecznie motywować pracowników, pokazywać im, że ich głos się liczy a inicjatywa jest wysoko ceniona.

Czas najwyższy

Liderem nikt się nie rodzi, można też nim zostać na każdym etapie swojego życia. Cech jakimi powinien wykazywać się dobry przywódca nabierasz w procesie kształtowania charakteru i osobowości, a te jak wiadomo modyfikują się w ciągu całego życia. Nie da się ukryć, że jako dojrzała kobieta masz już duże doświadczenie, znasz siebie bardzo dobrze, prawdopodobnie wiesz już, że nie musisz nikomu imponować a na wiele spraw potrafisz patrzeć z wymaganym u lidera dystansem. Jesteś więc idealnym przywódcą, musisz tylko wiedzieć co cię czeka.

Skuteczne przywództwo

Szef, lider, przywódca, po prostu osoba z autorytetem. Tylko niektórym przychodzi to łatwo, większość osób pracuje nad swoją postawą, sposobem podejmowania decyzji i stosunkiem do zespołu. Ci którzy mają to we krwi w naturalny sposób przejmują dowodzenie nad grupą, która wyraziła na to zgodę, choć i oni powinni wykazać się pokorą i z dystansem ocenić swoje zdolności przywódcze. Musisz pamiętać, że zachowania lidera mają wpływ nie tylko na faktyczną realizację planów, ale też na ludzi, którzy z nim współpracują. Nie mogą oni czuć się zmęczeni, zestresowani a żeby sprawdzić czy będziesz dobrym liderem, odpowiedz sobie na kilka pytań:

www.psychospace.pl