Geneza słowa pacjent pochodzi się od angielskiego przymiotnika „patient”, czyli cierpliwy. Okazywanie cierpliwości w przychodni, czy szpitalu to nasza codzienność, która jednym przychodzi łatwiej, a innym troszkę gorzej.
Warto jednak wiedzieć, że cały ten bałagan ma podwaliny prawne, które zostały stworzone w trosce o Twoje dobro. Mowa tu o prawach pacjenta. Zapoznaj się z nimi i wymagaj, aby lekarze pracowali rzetelnie i zgodnie z przysługującymi nam normami prawnymi.
Od stycznia 2010 roku obowiązuje ustawa o Izbach Lekarskich, dzięki której możesz zareklamować usługi medyczne, zarówno te wykonane przez publiczną służbę zdrowia, jak i gabinety prywatne. W tym drugim przypadku, musisz mieć dowód skorzystania z usług, czyli rachunek. Pamiętaj więc, aby zawsze go zabrać i zachować „w razie wypadku”, gdyby po zabiegu pojawiły się komplikacje. Ustawa umożliwia bowiem wniesienie pozwu przeciwko lekarzowi, który Twoim zdaniem dopuścił się błędu w sztuce.
Reklamacja i dochodzenie swoich praw
Jeżeli stwierdzisz, że zabieg, któremu się poddałaś został wykonany niepoprawnie, pierwszą osobą, z która powinnaś porozmawiać, jest lekarz, który Cię prowadził lub operował. Jeżeli spotkasz się z ignorancją problemu, udaj się do jego przełożonego. W przypadku publicznej służby zdrowia będzie to dyrektor szpitala, a prywatnie- właściciel gabinetu czy kliniki. Za szkodę wyrządzona przez pojedynczego lekarza odpowiada placówka, w której jest on zatrudniony. Jeżeli lekarz jest swoim własnym pracodawcą i nie próbuje rozwiązać Twojego problemu, wówczas poproś o interwencję Rzecznika Konsumentów.
Skargę na lekarza, który popełnił błąd należy złożyć w Okręgowej Izbie Lekarskiej. Kolejnym krokiem będzie wysunięcie roszczeń o odszkodowanie, które obejmie zwrot kosztów zabiegu i zadośćuczynienie za doznaną krzywdę.
Cierpliwy pacjent pragnie ugody, czyli istota bezradna w służbie zdrowia
Gdy poprzednie działania, nie przyniosą założonego przez Ciebie rezultatu, nadszedł czas, aby skierować sprawę do sądu. Wówczas należy złożyć pismo z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania i dołączyć do niego dokumentację medyczną. Podanie powinno szczegółowo opisywać proces leczenia oraz twoje zastrzeżenia, co do pracy szpitala lub gabinetu.
Anna J