szczodrosc-wcale-nie-domena-kobiet

Kobiety powszechnie uchodzą za bardziej rozrzutne niż mężczyźni. Okazuje się jednak, że pomimo tego, iż mają one przysłowiową “lekką rękę” do wydawania pieniędzy, wcale nie są chętne do dzielenia się swoimi dobrami z innymi.

Kobieta na zakupach

Zestaw słów kobieta oraz zakupy kojarzy nam się jednoznacznie i rodzi w głowie typową wizualizację przedstawiającą obwieszoną torbami, zaaferowaną, pochłoniętą shoppingiem niewiastę w roli głównej. Choć wobec takiej konotacji mogą pojawić się głosy sprzeciwu,nie ulega najmniejszym wątpliwościom, że to właśnie panie są głównymi odwiedzającymi różnego rodzaju centra handlowe i to one stanowią najczęstszą klientelę znanych sieciówek. Udowodniono, że kobiety są bardziej rozrzutne niż mężczyźni, co oznacza, że zdecydowanie częściej niż ci ostatni wydają one pieniądze na zakup czegoś, co nie jest artykułem pierwszej potrzeby. Tym bardziej dziwią zatem wnioski płynące z pewnego eksperymentu mówiące o tym, że rozdawanie pieniędzy innym ludziom przychodzi kobietom trudniej niż mężczyznom.

Szczodrość domeną kobiet?

Takie cechy kobiet jak wysoki poziom empatii oraz wrażliwości społecznej w zestawieniu z wyżej opisaną rozrzutnością wydają się wskazywać na potencjalną gotowość kobiet do dzielenia się swoimi dobrami z innymi ludźmi. Nic bardziej mylnego. Naukowcy z Uniwersytetu Chicago i kalifornijskiego Uniwersytetu w Berkeley przeprowadzili pewne doświadczenie, które jednoznacznie wykazało, że kobiety zdecydowanie rzadziej niż mężczyźni są skłonne do hojności i wielkopańskich gestów. Autor badań John List, ekonomista z Uniwersytetu Chicago i specjalista w dziedzinie filantropii, stwierdził również, iż kobiety działające pod pewną presją, a więc na przykład zaczepione na ulicy przez osobę proszącą je o pieniądze czy zaskoczone we własnym mieszkaniu podobną sytuacją, są nieco bardziej skłonne do podzielenia się swoimi pieniędzmi z innymi. Skłonność ta jednak zdecydowanie gaśnie w przypadku, gdy podejmują decyzję o ewentualnej wpłacie nie w sytuacji face to face. Czy to oznacza, że panie są większymi egoistkami niż panowie? Trudno to stwierdzić. Jedno jednak jest bezsprzeczne i powinno napawać optymizmem: mężczyźni angażujący się w różnego rodzaju charytatywne akcje są oceniani przez przedstawicielki płci pięknej jako bardziej atrakcyjni.

Natalia Wieteska