W Karcie Praw Pacjenta zebrano informacje o prawach pacjenta zawartych w najważniejszych aktach prawnych wydanych w kraju. Dokument ten gwarantuje pacjentom ich przywileje, a tym samym nakłada na publiczną i prywatną służbę zdrowia wiele istotnych obowiązków.
Podstawowe założenia Karty Praw Pacjenta:
- Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych;
- Prawo do informacji;
- Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych;
- Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta;
- Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej;
- Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
- Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
- Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej;
- Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Zgodnie z zaleceniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej Karta Praw Pacjenta powinna znaleźć się w każdym szpitalu, poradni, przychodni (także w placówkach niepublicznych), aby każdy miał do niej dostęp w razie chęci. Możemy więc domagać się od zakładu opieki zdrowotnej przedstawienia Karty oraz w oparciu o jej treść dochodzić swoich praw.
A. Złotkowska