czym-sa-kosmetyki-naturalne-i-organiczne

Wraz z wiosną nastąpił w prasie i internecie wysyp artykułów o zielonych kosmetykach. Trochę jest w nich nieścisłości. Pozwolę sobie zaprezentować krótki wywód o tym, czym w rzeczywistości są kosmetyki naturalne.

Czy produkcja kosmetyków naturalnych jest droższa niż konwencjonalnych?

Przeważnie tak. Na fakt, że kosmetyki naturalne są droższe wpływa głównie koszt surowców i certyfikacji. Praktycznie wszystkie najtańsze surowce kosmetyczne są niedozwolone w produkcji kosmetyków naturalnych lub mogą być używane w niskim procencie. Oleje roślinne są kilka razy droższe od oleju mineralnego, a te z ekologicznym certyfikatem potrafią być kilkukrotnie droższe od „zwykłych”. Produkcja też jest droższa bo wymaga większej pieczołowitości i uwagi. Droższe, bo bardziej czasochłonne jest opracowanie receptur.

Różnica między tańszym a droższym kosmetykiem naturalnym czy ekologicznym wynika najczęściej z jego mniej lub bardziej bogatej kompozycji oraz użytych substancji aktywnych. Kosmetyk naturalny tak jak konwencjonalny może być bardziej lub mniej zaawansowany technologicznie, mieć złożony lub prosty skład.

Za certyfikacje typu Ecocert czy NaTrue wnoszone są wstępne i roczne opłaty.

Greenwashing

Popularność kosmetyków naturalnych wśród konsumentów szybko rosnący udział w sprzedaży, zainteresowanie nimi mediów sprawia, że niektórzy producenci pozwalają sobie na nadużycia. Producenci nie mający ochoty poświęcać czasu i środków na certyfikację lub nie posiadający umiejętności aby takie kosmetyki stworzyć, bardzo chętnie korzystają z potencjału sprzedaży kosmetyków naturalnych.

Przy wystarczającej dozie „brawury” wystarczy umieścić na opakowaniu informacje, które spowodują, że konsument nabierze przekonania, że ma do czynienia z kosmetykiem naturalnym.
Mamy więc na awersach polskich kosmetyków deklaracje: Bio+Eco, Naturalny 100% Pro Eco, Certyfikat Natury (tu stosowna pieczęć).

Mamy też nazwy firm/marek sugerujące, że kosmetyk każdy produkowany przez tę firmę jest naturalny lub wręcz organiczny.

Magda Hajduk, prezes firmy Aromeda, producenta marek PAT&RUB i Naturativ