Jako pacjenci nie zawsze jesteśmy zadowoleni z opieki medycznej i nie ma się co dziwić, bo publiczny system opieki zdrowotnej pozostawia wiele do życzenia.
Każdy pacjent ma prawo złożyć skargę na lekarza, pielęgniarkę bądź na placówkę służby zdrowia, w której doznał krzywdy. Grunt to znać swoje prawa, aby egzekwować to, co się nam słusznie należy od służby zdrowia.
Znaj swoje prawa
Każdy chory, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta, jest uprawniony m.in. do:
- świadczeń medycznych, na odpowiednim poziomie,
- informacji o stanie swojego zdrowia, leczeniu i rokowaniach,
- zachowania w tajemnicy jego danych osobowych i wszelkich informacji o chorobie
poszanowania życia prywatnego, intymności i godności oraz (na życzenie) obecności osoby bliskiej podczas badań, - sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza oraz prawo wycofania zgody na proponowane leczenie,
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Pamiętaj, że nie musisz godzić się na łamanie swoich praw i opieszałe działania służby zdrowia, Jeśli Twoim zdaniem nie została Ci udzielona odpowiednia pomoc, masz prawo złożyć skargę. Może to zrobić także Twoja rodzina.
Do kogo kierować skargę?
- Skargę na publiczny zakład służby zdrowia kieruje się do organu, który utworzył placówkę; – skargę na przychodnię składa się do urzędu gminy ( Burmistrza ), na terenie której ta przychodnia się znajduje.
- Skargę na szpital powiatowy kierujemy do Starosty.
- Skargę na szpital wojewódzki składamy do Wojewody odpowiedniego terenem województwa.
- Skargę na klinikę kierujemy bezpośrednio do Ministerstwa Zdrowia, któremu te specjalistyczne szpitale podlegają.
Zuzanna Górka