e-zakupy-wywiad-z-ekspertem

Zakupy przez internet są coraz popularniejsze. Jeśli chcemy z tej możliwości skorzystać i kupić coś w wirtualnym sklepie, warto dowiedzieć się kilku rzeczy. Jak rozpoznać, że trafiliśmy na solidnego sprzedawcę? Na co uważać, by nie zostać oszukanym? Po czym poznać dobry sklep internetowy?

O kupowaniu towarów z drugiej ręki (second hand), wirtualnych sklepach, e-sprzedawcach i prawach, które chronią klienta internetowego rozmawiała z Alicją Turek, jej imienniczka – nasza redaktor naczelna – Alicja Złotkowska.

Słów kilka o moim rozmówcy:


Alicja Turek (na zdjęciu obok) – z wykształcenia politolog z zacięciem marketingowym. Prywatnie fanka nowych technologii, rynku e-commerce oraz zakupów. Najszczęśliwsza jest wtedy, gdy kupi dobrą rzecz w okazyjnej cenie. Wie czym kierować się przy wyborze najlepszego produktu, a do tego chętnie opowiada o tym przy każdej możliwej okazji. Zarzeka się, że co sezon robi generalny porządek w swoim mieszkaniu, a nieużywane już rzeczy sprzedaje, bo to, co już jej nie jest potrzebne, może się jeszcze przydać innym. Obecnie pracuje w serwisie Sprzedajemy.pl – platformie dla sprzedających i kupujących rzeczy z drugiej ręki.

Czy 10 lat temu myślała Pani, że będzie Pani pracować w firmie, której działalność jest w pewnym sensie nierzeczywista, wirtualna?

Ciężko byłoby mi w to uwierzyć, zwłaszcza, że w dzieciństwie chciałam być listonoszem.

Naprawdę?

Poważnie! Podobało mi się to, że każdego dnia spotyka się on z innymi ludźmi, że sprawia im radość dostarczając długo wyczekiwany list. O wzrastającej sile internetu i o jego coraz większym wpływie na jakość naszego życia przekonałam się jednak już w szkole podstawowej. Fascynujący był dla mnie fakt, że wystarczy jedno kliknięcie aby mieć kontakt z ludźmi z drugiej półkuli, że w ogóle można mieć kontakt z całym światem nie wychodząc z domu. Później fascynacja ewoluowała i przerodziła się wręcz w przekonanie o tym, że internet zapewni nam nie tylko rozrywkę, ale i przyczyni się do zmiany w sposobie funkcjonowania prasy czy firm. Wtedy już wiedziałam, że chcę być częścią „tej internetowej rewolucji”, że chcę współtworzyć ten internetowy świat. Teraz w końcu mam ku temu świetną okazję – pracuję w branży e-commerce, w serwisie, który stanowi platformę pierwszego kontaktu między sprzedającym a kupującym.

Świat materialny i wirtualny przenikają się. Zaczęło się to pewnie w momencie, w którym portale internetowe zaczęły generować konkretne zyski. Dużo osób wciąż jednak czuje się niepewnie, myśląc o zakupach przez Internet. Mają powody? Czy tego rodzaju zakupy są mniej bezpieczne niż te ‘sklepowe’?

To prawda. Kiedyś robiło się zakupy wyłącznie w tradycyjnych sklepach. Zajmowało to dużo czasu, ale pozwalało zobaczyć i dotknąć towar. Sklepy funkcjonowały jednak tylko w określonych godzinach, co często było ograniczające, zwłaszcza dla osób pracujących choćby w systemie zmianowym. Zakupy trzeba było robić szybko i w pośpiechu, często nasz wybór był nie do końca przemyślany. Internet zmienił podejście do handlu, umożliwił bowiem robienie zakupów bez wychodzenia z domu.

Dziś to normalne, ale jeszcze kilka lat temu był to prawdziwy przełom. Obecnie zakupy przez internet to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. W internecie możemy porównać ceny, wybrać towar, który rzeczywiście spełnia nasze oczekiwania i to zarówno jeżeli chodzi o funkcjonalność, cenę, ale i sposób odbioru. W końcu internet pozwala na dużą elastyczność działania – towar możemy odebrać osobiście lub z dostawą do domu. Jak kto woli. I co dla mnie najważniejsze – zakupy w sieci mogę zrobić zawsze, niezależnie od pory dnia czy nocy, a towar, który nie podoba mi się, mogę bez problemu zwrócić.

A. Złotkowska