Pewnego dnia wnuczek zapyta Cię „Co to jest śmierć?” lub „Co to znaczy, że ktoś umarł?”. Warto przygotować się do tematu wcześniej. Ważne jest wszak, aby dostosować informacje do wieku i rozwoju emocjonalnego dziecka.
Dzieci w wieku 6-8 lat
Starsze dzieci w wieku 6-8 lat potrafią już zrozumieć, że śmierć jest czymś ostatecznym, strasznym, przerażającym. Kojarzy im się z duchami, potworami, koszmarami. Nierzadko dziecko uważa, że śmierć nastąpiła przez niego. Gani się, oskarża, że „mamusia umarła przez niego, bo był niegrzeczny”. W tym wieku warto zabrać dziecko na pogrzeb. Udział w uroczystości może spowodować, że śmierć przestanie być dla młodego człowieka czymś zupełnie obcym.
Bardzo ważna jest rozmowa z wnuczkiem. Warto przed pogrzebem porozmawiać z pociechą o samej uroczystości. Wytłumaczyć na czym polega istota pogrzebu, a także dlaczego tyle osób przychodzi z kwiatami. Warto także zachęcić dziecko do rysowania obrazków, które przedstawiałyby osobę, która zmarła – portret, laurka. Usiądźcie razem na kanapie i obejrzyjcie zdjęcia.
Niech to będzie wspólny czas wspomnień, o osobie, która odeszła. Pamiętajmy, że tego rodzaju zajęcia mogą również stać się terapią dla nas samych. W ten sposób budujemy z naszym dzieckiem bliskie relacje oparte na zaufaniu, wspólnym przeżywaniu.
Dzieci powyżej 9. roku życia
Dzieci w wieku 9 lat i starsze pojmują śmierć tak jak dorosły. Wiedzą i rozumieją, że śmierć spotyka wszystkich. Zdają sobie sprawę, że umierają osoby starsze, chore, bądź te, które uległy nieszczęśliwym wypadkom. Każdą śmierć przeżywają tak jak dorosły, a sposób, w jaki ją odbierają zależy od osobowości.
Dominika Radecka