W życiu przytrafiają się różne sytuacje, także nieprzewidywalne i tragiczne. W takich chwilach zdarza się, że tracimy głowę i nie potrafimy podjąć odpowiedniej decyzji. Dobrze jest wiedzieć co zrobić kiedy jesteśmy świadkami wypadku, jak rozmawiać z dyspozytorem pogotowia, kiedy wezwać karetkę, a w jakich sytuacjach skorzystać z nocnej opieki medycznej.
W przypadku, gdy nie ma powyższych objawów, ale są obawy, że występująca choroba może się znacznie pogorszyć jeśli będziemy zwlekać z wizytą u lekarza – mamy możliwość skorzystania ze świadczeń nocnej i świątecznej opieki lekarskiej. Wystarczy zadzwonić do dyżurnego ambulatorium w danym mieście. W ramach takiej pomocy udzielane są porady na miejscu, a także w szczególnych wypadkach możliwe są wizyty domowe.
Kiedy dzwonimy na pogotowie bardzo ważne jest, aby podać jak najbardziej precyzyjne i jasne informacje. Najważniejsze, aby powiedzieć kto potrzebuje pomocy, jaki jest powód wezwania oraz podać dokładne miejsce zdarzenia i kto wzywa karetkę. Dyspozytor może zadawać standardowe pytania:
- Co się wydarzyło?
- Z jakiego numeru zgłasza się wezwanie (ważne ze względu na ponowny kontakt).
- Czy osoba poszkodowana jest przytomna? Czy się rusza? Czy reaguje na bodźce?
- Czy oddycha? Czy wyczuwalny jest puls na tętnicy szyjnej?
- Jaki jest adres miejsca zdarzenia?
- Jakie są dane i wiek osoby poszkodowanej?
Należy poczekać, aż dyspozytor potwierdzi realizację wezwania słowami: wezwanie przyjęte i sam się rozłączy – na wypadek, gdyby chciał jeszcze o coś zapytać.
Numery Pogotowia Ratunkowego:
Z tel. stacjonarnego: 999
Z tel. komórkowego: 112
W górach: 0-601 100 300
Nad morzem: 0-601 100 100
M. Borowik