Samo oczekiwanie na święta Bożego Narodzenia jest wyjątkowe. Marketingowcy, każdego roku wykorzystują przedświąteczny czas w przekazie reklamowym. Magia świąt w reklamie to sztuka ujęcia świątecznej atmosfery w spocie. Czy w tym roku zostaliśmy zaskoczeni?
Radość dawania
Boże Narodzenie kojarzy się z obdarowywaniem innych. Choć uwielbiamy otrzymywać prezenty, znacznie większą satysfakcję i radość wywołuje uśmiech na twarzy osoby, która otrzymała od nas podarunek. Sprytnie wykorzystują to marketingowcy, ponieważ takie reklamy zawsze wzruszają. A o to chodzi, by dany produkt wywoływał pozytywne emocje u odbiorców. Mistrzem w budowaniu świątecznej atmosfery jest Coca-Cola, która od lat wypuszcza tego typu reklamy. Jej kultowy spot z ciężarówką jest swojego rodzaju wyznacznikiem okresu przedświątecznego w mediach. Już na początku listopada, w telewizji i Internecie pojawiają się reklamy o tematyce nadchodzących świąt. W tym roku, Coca-Cola również postawiła na motyw dawania. Chłopiec z wózkiem wypełnionym butelkami znanego napoju, wręcza jest ukradkiem zapracowanym osobom, wywołując na ich twarzach zaskoczenie i uśmiech. To taki ukryty Mikołaj, który może ujawnić się w każdym z nas, zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia. Ten sam motyw pojawił się w reklamie konkurencji – napoju Hoop Cola. Chłopak wyjeżdża za granicę. Gdy w rodzinnym domu, w Wigilię pojawia się na niebie pierwsza gwiazdka, jej zdjęcie zostaje przesłane w formie MMS-a. Wcześniej mama bohatera wysyła mu świąteczną paczkę. Całość jest skierowana na pamięć o bliskich osobach, co zostało zawarte w przesłaniu „prześlij gwiazdkę”. Jak widać niewiele trzeba, by stworzyć piękną reklamę, która nawiązuje do świąt Bożego Narodzenia.
Filmowa historia
Czy można stworzyć reklamę, która będzie przypominała mini film? Okazuje się, że można, nawet przy angażu znanych aktorów. Pomysł jak najbardziej trafny. Słynna londyńska marka Burberry postanowiła zrealizować kampanię reklamową w formie filmiku, ze swoją historią w tle. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że nie zauważamy nawiązania do świąt. Ale przesłanie jest głębsze, niż nam się wydaje. Wystarczy obejrzeć reklamę do końca. Historia Thomasa Burberry opowiada o tym, dla kogo tworzył swoje materiały i ubrania oraz jakie wiązały się z tym emocje. Jest woja,miłość i piękna sceneria oraz oczywiście kostiumy. Do chodzi o sam sens reklamy i jej przekaz. Ubrania tworzone są z sercem, dla konkretnych jednostek, co zapewnia wyjątkowość marki. Marketingowcy napracowali się nad stworzeniem scenariusza i całego pomysłu na tegoroczną kampanię Burberry. Takie reklamy możemy oglądać z podziwem.
Wesołych i magicznych świąt
Inne marki nie pozostają w tyle i także wypuściły już reklamy zapowiadające Boże Narodzenie. Sieć supermarketów Tesco od kilku dni wypuszczała kilkusekundowe zajawki, zwiastujące coś magicznego. Pełna reklama pokazuje bajkową scenerię, ubieranie choinki, a wszystko z klimatyczną muzyka w tle. Rzeczywiście możemy poczuć magię świąt. Nieco inną drogę obrała marka znanego piwa. Reklama piwa Tyskie postawiła na składanie życzeń, co jest ważnym elementem bożonarodzeniowej tradycji. Już po raz kolejny wykorzystano etykiety na butelkach napoju. Po męsku, ale świątecznie i przy tym kreatywnie, z użyciem nazwy marki. Dla kreatywnych marketingowców nawet tak specyficzny produkt można sprzedać w świątecznej oprawie. Co jeszcze zaprezentują nam marki? Pozostaje nam śledzić reklamy, wyczekując zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Pamiętajcie, że „Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta…”.
Katarzyna Antos