W pracy spędzamy 40 h tygodniowo. Każda z nas chciałaby otaczać się życzliwymi ludźmi. Niestety, nie zawsze jest to możliwe. Jak poradzić sobie z nielubianą koleżanką, z którą dzielimy pokój?
Nieracjonalne przesłanki
Nie zawsze jesteśmy w stanie wskazać przyczynę naszej niechęci. Biolodzy twierdzą, iż w wyborze znajomych podświadomie kierujemy się zapachem. Czasem brak zgodności biochemicznej stanowi źródło negatywnych emocji. Zdarza się, iż w innych ludziach irytuje nas lekkomyślność, głośny śmiech lub specyficzny ubiór. Jeśli nasza niechęć do koleżanki z pracy nie ma racjonalnych przesłanek, musimy nad sobą popracować. Pamiętajmy, iż każdy z nas posiada pewne nawyki i cechy, które mogą wyprowadzać innych z równowagi.
Szczera rozmowa
Czasem warto poznać „wroga”. Jeśli nie rozumiemy postępowania koleżanki, możemy z nią szczerze porozmawiać. Poznając motywację współpracownicy, możemy ją zrozumieć. Nie każdy potrafi jednocześnie rozmawiać i pracować. “Brak podzielności uwagi bywa przyczyną wielu nieporozumień*. Często zakładamy, że jeśli koleżanka z nami nie rozmawia, uważa się za lepszą od nas. W rzeczywistości może być pochłonięta pracą.
Profesjonalizm jako klucz do sukcesu
Często zapominamy, iż nie musimy lubić każdej osoby, którą spotykamy na swojej drodze. W pracy stawiajmy na profesjonalizm. Rozmawiajmy o wspólnych projektach, wymieniajmy się informacjami nt. spotkań zawodowych. Jeśli nie czujemy się komfortowo w czyimś towarzystwie, nie poruszajmy przy nim tematów osobistych.
Oceniając pracę koleżanki, zwracaj uwagę na jej wiedzę i umiejętności. Jeśli osiągnęła sukces, nie lekceważ jej osiągnięć. W pracy liczy się profesjonalizm.
Irmina