Konflikty są nieuniknione wszędzie tam, gdzie znajdzie się przynajmniej dwoje ludzi o różnych poglądach. Zwłaszcza w pracy nie da się ominąć zderzenia odmiennych zdań, zachowań i rywalizacji. Podłożem takich konfliktów jest często różnica wieku między pracownikami i stereotypy, jakie wokół nich narosły.
Praca bez uprzedzeń
Najważniejsze jest wzajemne podejście. Starsza osoba może być dla młodszego pracownika mentorem, a nawet przyjacielem. Młodzi muszą zdobywać doświadczenie i mieć autorytety, od których będą mogli się uczyć. Również w interesie firmy leży, aby zaawansowana kadra wdrażała nowych pracowników w tajniki jej działania. Osoby starsze mogą też skorzystać na współpracy z młodym „narybkiem” i podszkolić się w wielu nowoczesnych dziedzinach.
Różnica pokoleń w pracy może stać się podłożem konfliktu, ale może być również budująca i korzystna dla obu stron. Warto uczyć się od siebie wzajemnie i dzięki temu podnosić swoje kwalifikacje. Takie założenie jest idealistyczne, ale możliwe do osiągnięcia przy wspólnych chęciach.
M. Witczak