W przeciągu ostatnich dni, irlandzka linia lotnicza Ryanair odwołała już ponad 2 tysiące lot, a zgodnie z zapowiedziami, to nie koniec problemów. Ryanair odwołuje swoje loty, ale każdy pasażer ma swoje prawa, z których może skorzystać. Co zrobić w takiej sytuacji?
Ryanair odwołuje loty
Nieciekawa sytuacja zaistniała na rynku lotniczym. Znana i tania linia lotnicza pochodząca z Irlandii – Ryanair, odwołuje swoje loty. Dochodzi do nawet 50 odwołań w ciągu dnia. Cierpi także Polska, gdyż również z naszego kraju odwoływane są loty. Przedstawiciele tłumaczą swoją sytuację źle rozplanowanymi urlopami załogi. Jednak media mówią o przejściu dużej części załogi do konkurencyjnego przewoźnika – linii Norwegian. Najprawdopodobniej piloci otrzymali lepsze warunki pracy i umowy o pracę. Teraz Ryanair ma ogromny problem, gdyż jest to jedna z najpopularniejszych tanich linii lotniczych. Zaznaczmy, że w naszym kraju lata także międzymiastowo, m.in. między Wrocławiem a Warszawą.
Prawo do odszkodowania
Każdy pasażer ma swoje prawa, a odwołany lot swoje przyczyny. Perspektywa czekania na lotnisku nawet na spóźniony lot nie jest przyjemna. A w przypadku całkowitego odwołania lotu, komplikuje się nasza podróż i całe związane z nią plany. Często samolot pozostaje bowiem jedyną formą transportu. Szacuje się, że linia Ryanair zapłaci za odszkodowania ok. 25 mln euro. W związku z odwołaniem lotów, pasażerowie mogą otrzymać odszkodowania. Te z kolei mogą wynieść od 250 do nawet 600 euro. Taka rekompensata jest wynikiem sytuacji, na którą miała wpływ linia lotnicza. Na złożenie wniosku, pasażer linii, która jest zarejestrowana w Polsce ma aż rok. To wystarczająco dużo czasu, by upomnieć się o odszkodowanie. Każdy przyjęty wniosek musi otrzymać odpowiednią odpowiedź zwrotną, więc warto walczyć o swoje.
Nie tylko w przypadku odwołania lotu, pasażer ma prawo do reklamacji. Przy opóźnieniu większym niż 3 h również. Szczególnie, jeśli lot ten pokrzyżował mu dalsze plany podróżnicze. Problemy z lotem mogą być wynikiem braku odpowiednio rozplanowanej pracy załogi czy zastępstwa, usterki technicznej czy niekompletnej dokumentacji danego rejsu. Sytuacja dotyczy także nie wpuszczenia pasażera na pokład, np. z powodu sprzedaży większej ilości miejsc, niż takowych znajdujących się na pokładzie samolotu.
Linia Ryanair jest obecnie jednym z najtańszych przewoźników na rynku. Podróżuje nią wiele osób, ze względu na atrakcyjne ceny biletów. Obecna sytuacji marki nie jest zbyt optymistyczna. Z pewnością skorzystają na niej inni przewoźnicy, tacy jak chociażby równie znana linia w naszym kraju, czyli Wizzair. Węgierski przewoźnik oferuje pasażerom równie atrakcyjne ceny i destynacje. I nic nie zapowiada się, by były one odwoływane. Pozostaje nam czekać na rozwój sytuacji na rynku lotniczym. Miejmy nadzieję, że Ryanair szybko upora się z problemami, a pasażerowie będą mogli ze spokojem odlecieć w wybrane strony świata.
Katarzyna Antos