Zdrowa krytyka jest potrzebna i działa oczyszczająco na krytykowanych i krytykujących. Zwracając uwagę we właściwy sposób poprawiamy efektywność pracownika i dbamy o jego rozwój. Czy wiesz jak krytykować skutecznie nie robiąc sobie przy tym wrogów?
Załóż, że wpadka nie była zamierzona
Pamiętaj, że popełnianie błędów na ogół nie jest wynikiem zamierzonych intencji tej osoby i zwykle chciała dobrze. Zrobiła coś źle, bo po prostu wciąż za mało ćwiczyła, wolno się uczy, a może nie jest tak zdolna jak zakładałeś lub potrzebuje więcej uwagi by odkryć swój potencjał? Reagując krytyką gwałtowną, ostrą i obrażającą na pewno nie zdziałasz nic dobrego. To jasne, że masz prawo się zdenerwować, jeśli pokazujesz coś któryś raz z kolei, ale to nie daje Ci pozwolenia na zrównywanie ludzi z ziemią. Jesteś szefem i masz poprawiać i koordynować innych panując nad swoimi emocjami. Inny styl pracy to prosta droga do zatrucia waszej relacji, wytworzenia się frustracji i obniżenia samooceny Twojego pracownika i strachu przed Tobą. Krytykuj i ucz, stawiaj się w sytuacji krytykowanego.
Pokaż co zmienić
Prowadzenie cichych wojenek, piętnowanie pomyłek i ciągła krytyka bez wyjaśniania nic nie zmieni. Postaraj się doradzić jak Twój pracownik może się poprawić i wtedy przestanie popełniać błędy. Nakieruj go na dobrą drogę.
Naucz jak problemy rozwiązywać
Oczekujesz pozytywnych efektów i dobrych wyników? Naucz pracownika jak je osiągać. Jeśli ma problemy z zadaniami, które mu powierzasz, to pokaż, jak może je rozwiązywać. Każ wyciągać wnioski i uczyć się na własnych błędach, a pomyłki pojawią się coraz rzadziej aż w końcu wypracujecie świetną współpracę, miłe relacje w pracy i każdy na tym skorzysta. W końcu warto mieć zadowolonego pracownika.
Anna Konopka